Geplaatst op zaterdag 22 januari 2011 @ 08:13 , 492 keer bekeken
Leden en dagelijks terugkerende bezoekers, zie ook eens de andere nieuwsclubs, hier op clubhome genoemd? B.v.: http://justitiele-dwalingen-politieke-blunders.clubs.nl/ . Veel meer politiek nieuws en juridische dwalingen daar!
Hebben we hier in Nederland nu een politiek die geheel afziet van welke 'tolheffing' of 'rekeningrijden' ook, gaat men in Belgie hier wel toe over, wetende als geen ander dat Belgie het 'middelpunt' van Europa is en daarom bijna niet te vermijden voor velen...
ANTWERPEN - Chauffeurs van buitenlandse personenauto's moeten vanaf 2013 betalen voor het rijden over Belgische wegen. Voor vrachtwagens boven de 3,5 ton komt er een kilometerheffing zoals in Duitsland.
De Vlaamse regering zette vandaag het licht op groen, nadat eerder deze week de andere gewesten Wallonië en Brussel al akkoord waren gegaan. Het Vlaamse kabinet weerspreekt de kritiek dat de invoering van een wegenvignet voor Belgische en buitenlandse personenauto's een belastingverhoging betekent.
Variabel
Voor Belgische particulieren maakt het nieuwe wegenvignet deel uit van de hervormde verkeersbelasting. Die zal dan bestaan uit het vaste bedrag voor het vignet en uit een variabel bedrag dat samenhangt met de milieuvriendelijkheid van het voertuig. De gewesten sluiten uiteindelijk een kilometerheffing voor personenwagens niet uit, meldden Vlaamse media.
Eurovignet
De tolheffing voor het zware wegverkeer gaat het eurovignet vervangen. De opbrengst van de kilometerheffing wordt verdeeld op basis van het grondgebied waarop de kilometers zijn afgelegd. De inkomsten van het wegenvignet gaan naar het gewest waar de weggebruiker woont. Voor de inkomsten van buitenlandse personenwagens is er een verdeelsleutel: Vlaanderen (52 procent), Brussel (10 procent) en Wallonië (38 procent).
Rutte
Vlaanderen wilde eerder samen met Nederland een kilometerheffing introduceren, maar moest dat plan laten varen door de komst van het kabinet-Rutte. Anders dan haar voorganger ziet de huidige regering niets in een kilometerheffing. (ANP) 21/01/11 14u42, AD, 22-01-11
DEN HAAG - De ANWB twijfelt of de nieuwe tolheffing die buitenlandse chauffeurs vanaf 2013 moeten betalen als ze over Belgische wegen rijden, wel in overeenstemming is met de Europese wetgeving. Dat heeft een woordvoerder van de automobilistenclub vrijdag gemeld.
Specialisten van de ANWB gaan de nieuwe Belgische wetgeving de komende dagen nader bestuderen. ,,Deze maatregel betekent ontegenzeggelijk een lastenverzwaring voor iedereen die wel eens door België rijdt'', stelt de zegsman. ,,Maar de maatregel is ook vooral niet in overeenstemming met de Europese gedachte, die vrij verkeer van goederen en personen voorschrijft. De invoering van dit vignet betekent een belemmering van dat vrije vervoer. Wij denken niet dat de Europese Commissie hiermee akkoord gaat.''
Daarnaast vindt de ANWB het systeem van het plakken van vignetten hopeloos achterhaald. ,,Als meer landen dit systeem gaan hanteren, rijd je straks als Nederlandse automobilist met een ruit vol stickers en plakkers door Europa. Daar moet toch een andere techniek voor te bedenken zijn in dit moderne digitale tijdperk.''
De automobilistenorganisatie hoopt in de loop van de volgende week concrete stappen tegen het Belgische vignet bekend te maken.
Vlaanderen wilde eerder samen met Nederland een kilometerheffing introduceren, maar moest dat plan laten varen door de komst van het kabinet-Rutte. Anders dan haar voorganger ziet de huidige regering niets in een kilometerheffing. (ANP) 21/01/11 22u09, ad, 22-01-11
BRUSSEL - België is de laatste maanden snel gestegen op een lijst van landen die het risico lopen bankroet te gaan. Kort voor de parlementsverkiezingen van juni 2010 nam het land nog een 53e plaats in, maar inmiddels is het opgerukt naar de zestiende plek, aldus de Vlaamse krant De Morgen.
De zogenoemde 'bankroetlijst' wordt elk kwartaal opgesteld door het internationale onderzoeksbureau Credit Market Analysis (CMA). Dat baseert zich vooral op de verzekeringspremies die grote beleggers kwijt zijn om zich tegen wanbetaling te verzekeren.
Voor België is die premie opgelopen tot zo'n 250.000 euro per jaar bij een lening van 10 miljoen euro. Nog geen half jaar geleden bedroeg de verzekeringspremie voor België minder dan de helft.
Onze zuiderburen staan op de bankroetlijst nu vlak achter landen als Libanon en Roemenië. De verslechterde positie van België heeft te maken met zijn hoge staatsschuld en met zijn onvermogen om een nieuwe regering te vormen, aldus CMA.
Vorige week liep de zoveelste poging stuk om een compromis te bereiken over een staatshervorming, die nodig is om tot een nieuwe regering te komen. Vooral de Vlaams-nationalistische N-VA, die de macht wil verschuiven van de centrale overheid naar de deelstaten, stelt zich hard op,
Ook over een voorstel van vicepremier Didier Reynders om het demissionaire kabinet-Leterme tijdelijk meer bevoegdheden te geven, raken de politieke partijen het vooralsnog niet eens. Reynders, een Franstalige liberaal, wil de regering een doorstart laten maken, zodat ze noodzakelijke bezuinigingen kan treffen en eventueel ook het asielprobleem kan aanpakken. De N-VA, die geen deel uitmaakt van het kabinet-Leterme, is bereid deze constructie vanuit de oppositiebankjes te steunen.
Maar de christendemocratische CD&V, de partij van premier Yves Leterme, voelt niets voor het plan. Ze heeft geen zin het vuile werk op te knappen terwijl de N-VA aan de zijlijn toekijkt, zeggen anonieme bronnen in Belgische media. (ANP) 10/01/11 09u58, AD, 11-01-11
Welkom bij Clubs!
Kijk gerust verder op deze club en doe mee.
Of maak zelf een Clubs account aan: