Geplaatst op donderdag 11 november 2010 @ 08:01 , 2109 keer bekeken
Leden en bezoekers, zie overigens ook eens de andere nieuwsclubs, hier op clubhome gneoemd? Zoals b.v.: @Politie, en alles wat er misgaat@,! Dank!
UPDATE 26-09-12: Opmerkelijk gezien de Europese 'eenwording'? Deze gaat kennelijk niet met dezelfde snelheid....(bron AD)
http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/3322360/2012/09/26/
Belgie-mag-geflitste-Nederlanders-niet-beboeten.dhtml
UPDATE 01-12: Verdere samenwerking met en in het Nederlands taalgebied.
Vlaanderen en Nederland gaan scenario's ontwikkelen om economisch samen op te treden, onder de naam De Lage Landen. De Vlaamse regering heeft een nota goedgekeurd die zegt dat ze samen met Nederland een langetermijnstrategie gaat ontwikkelen, niet alleen op economisch vlak maar ook in domeinen als urbanisatie en innovatie.
Dit meldt De Standaard. Het Vlaamse dagblad schrijft dat de verregaande samenwerking door premier Mark Rutte en zijn Vlaamse collega Kris Peeters is besproken in het kasteel d'Ursel in Bornem op 4 juli.
Het Nederlandse instituut voor internationale betrekkingen Clingendael zou intussen het plan hebben onderzocht. België en Nederland stuiten regelmatig op dezelfde problemen en daarom zou het efficiënter zijn als ze hun krachten vaker bundelen.
'Wat we beslist hebben is dat we een denkgroep Vlaams-Nederlandse toekomstverkenningen oprichten. Die moet voorbereiden hoe dat in zijn werk kan gaan en welke projecten zinvol kunnen zijn. In 2013-2014 willen we al concreet werken,' aldus de Vlaams minister-president Kris Peeters.
Als voorbeeld geeft De Standaard de havens van Antwerpen en Rotterdam. In de oude opvatting zijn dat concurrenten. In de praktijk is er al heel wat verwevenheid. De geglobaliseerde economie wil investeren in 'de Rijn-Schelde Delta', die concurreert met Hamburg en Genua.
Franstalige Belgen verwijten dat Vlaanderen zich hiermee voorbereidt om in 2020 België te verlaten. Premier Kris Peeters ontkent dit.
(Redactie) 30/11/11 10u0, bron: AD, 01-12-11
UPDATE 05-07: Toch blijven we de beste vrienden, ondanks soms meningsverschillen. o.a. over de 'Hedwigepolder'.
UPDATE Nederland en Vlaanderen gaan zich meer als één economische regio in de wereld profileren, de Deltaregio. Vooral de havens van Antwerpen en Rotterdam moeten zich internationaal samen 'verkopen'.
Binnenkort zullen Nederland en Vlaanderen voor het eerst ook een gezamenlijke handelsmissie naar het buitenland sturen. Dat hebben premier Mark Rutte en de Vlaamse minister-president Kris Peeters maandag afgesproken tijdens hun eerste topontmoeting in het Vlaamse Hingene.
We blijven concurrenten, maar waar mogelijk moeten we samenwerken', aldus Rutte. 'Vanuit China zijn we ook samen maar een klein puntje' op de kaart.' De samenwerking moet gestalte krijgen op gebieden als logistiek, energie en wetenschappelijk onderzoek. 'Vooral op logistiek gebied moeten we het slim organiseren. Daar kunnen we samen de beste ter wereld worden', zei Rutte. Peeters zei dat Nederland en Vlaanderen al 30 jaar cultureel nauw samenwerken, en dat het hoog tijd is om dat nu ook economisch te doen.
Waar de eerste gezamenlijke handelsmissie naartoe gaat, moet nog worden beslist, maar Peeters noemde India als mogelijkheid. Volgens Rutte was het idee spontaan in de bijeenkomst opgekomen en moet het nog worden uitgewerkt. Vlaanderen is als Belgische deelstaat zelf verantwoordelijk voor zijn buitenlandse handel. 'We willen die bevoegdheid ook ten volle benutten', aldus Peeters.
Volgens de Vlaamse regeringsleider kunnen niet alleen de havens van Antwerpen en Rotterdam daarvan profiteren, maar ook andere havens en sectoren in beide landen. 'Het moet mogelijk zijn de Deltaregio meer op de kaart te zetten', zei hij. Rutte vindt dat Nederland en Vlaanderen best naar buiten toe eensgezind kunnen optrekken, om daarna de eventuele verdeling van orders en opdrachten op basis van een gezonde concurrentie te laten plaatsvinden.
Grote zeesluis
Nederland en Vlaanderen zijn het daarnaast vrijwel eens over de bouw van een grote zeesluis in het kanaal Gent-Terneuzen op Nederlandse bodem. Er is alleen nog onduidelijkheid over een deel van de financiering. Het definitieve besluit om de bouw voor te bereiden valt in oktober. Dat hebben de Nederlandse en Vlaamse ministers van Verkeer, Melanie Schultz van Haegen en Hilde Crevits, vandaag in het Vlaamse Hingene afgesproken. De sluis moet de toegang tot de haven van Gent voor grotere zeeschepen mogelijk maken. (ANP/Redactie)
UPDATE 21-06-11: Het blijft een 'hoofdpijndossier', de Hedwigepolder en nu dan weer ándere plannen? Waarom denkt men niet erst goed na en heeft dan pas overleg?
UPDATE 'We zijn nog niet helemaal in veilige haven, maar we zijn in de buurt.' Die boodschap had staatssecretaris Henk Bleker (Natuur) vandaag voor omwonenden van de Zeeuwse Hedwigepolder.
Bleker lichtte in het Zeeuws-Vlaamse Nieuw-Namen het kabinetsbesluit toe om de polder met goede landbouwgrond toch niet onder water te zetten voor natuurherstel. Dat het bezuinigende kabinet extra kosten maakt door de polder te sparen, vond hij niet zo erg.Lijkt mij een beetje overdreven... de zuidelijke provincies, ala, hoewel als daar wél km-heffing komt, dan zullen veel Nederlanders óm Belgie heenrijden?
De twee regeringsleiders spraken elkaar ook over een ander hoofdpijndossier: de ontpoldering van de Hedwigepolder...
... als natuurcompensatie voor de uitdieping van de Westerschelde. De Belgen dringen aan op
Lees verder op De Telegraaf (bron):
http://www.telegraaf.nl/binnenland/20359542/__Onenigheid_over_km-heffing__.html
Bron: de Telegraaf, 11-11-10
Welkom bij Clubs!
Kijk gerust verder op deze club en doe mee.
Of maak zelf een Clubs account aan: